زندگینامه جوجو مویز

زندگینامه جوجو مویز

پائولین سارا جو مویز ، معروف به جوجو مویز ، روزنامه نگار انگلیسی و داستان نویس و فیلمنامه نویس عاشقانه است. او متولد ۴ آگوست ۱۹۶۹ است. جوجو مویز یکی از معدود نویسندگانی است که دو بار برنده جایزه رمان رمانتیک سال توسط انجمن رمان نویسان رمانتیک شده و به بیست و هشت زبان ترجمه شده است.

 

 

زندگی و اوایل کار

پائولین سارا جو مویز در ۴ آگوست ۱۹۶۹ در میدستون ، انگلیس متولد شد. قبل از حضور در دانشگاه ، مویز مشاغل مختلفی داشت: او تایپیست بیانیه های NatWest بود که برای افراد نابینا با خط بریل تایپ می کرد ، برای مدت کوتاهی یک بروشور نویس برای باشگاه ۱۸-۳۰ و یک کنترل کننده کوچک بود.

مویز در حالی که در لیسانس در Royal Holloway ، دانشگاه لندن تحصیل می کرد ، برای روزنامه های Egham و Staines News کار می کرد. مویز برنده بودجه ای شد که توسط روزنامه ایندیپندنت تأمین شد و به وی امکان حضور در دوره روزنامه نگاری روزنامه کارشناسی ارشد روزنامه دانشگاه سیتی در سال ۱۹۹۲ را داد. وی متعاقباً برای ۱۰ سال آینده در ایندیپندنت کار کرد (به جز یک سال ، زمانی که در هنگ کنگ کار می کرد ساندی مورنینگ پست) در نقش های مختلف ، در سال ۱۹۹۸ دستیار سردبیر خبر شد. در سال ۲۰۰۲ او خبرنگار هنر و رسانه روزنامه شد.

 

حرفه نویسندگی

در اوایل کار نویسندگی ، مویز سه نسخه خطی نوشت که همه در ابتدا رد شدند. مویز با داشتن یک فرزند ، نوزاد دیگر در راه و کار روزنامه نگاری ، خود را متعهد کرد که اگر کتاب چهارم او رد شود ، تلاش خود را متوقف خواهد کرد. پس از ارائه سه فصل اول کتاب چهارم وی به ناشران مختلف ، شش مورد از آنها مناقصه حقوق را آغاز کردند. مویز در سال ۲۰۰۲ ، وقتی اولین کتابش “باران پناهگاه” منتشر شد ، یک داستان نویس تمام وقت شد. او همچنان به نوشتن مقاله برای روزنامه دیلی تلگراف ادامه می دهد. ناشر مویز ، هودر و استوتون ، رمان سال ۲۰۱۲ من قبل از تو و مویز آن را به پنگوئن نفروخت.

این کتاب شش میلیون نسخه فروخت ، به شماره یک در ۹ کشور رسید و دوباره کاتالوگ او را تقویت کرد و در نتیجه سه رمان او همزمان در لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز قرار گرفت. مویز بعداً دو دنباله را با بازی لوئیزا کلارک ، قهرمان اصلی فیلم Me Before You: After You در سال ۲۰۱۵ و هنوز من در سال ۲۰۱۸  می نویسد. در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که مایکل اچ وبر و اسکات نوستادتر برای نوشتن اقتباسی از من قبل از تو استخدام شده اند. در سال ۲۰۱۶ اقتباس فیلم Me Before You منتشر شد و فیلمنامه آن را مویز نوشت. مویز اکنون به هفت رمان اول نوشته شده قبل از “من قبل از تو” نگاه می کند و اینکه چرا داشتن هفت رمان در بازار که نتیجه خوبی ندارند ، دلسرد کننده است.

پس از من قبل از این که پرواز کنی ، مویس می گوید که “مردم به لیست بازگشت” (آن هفت کتاب اول) روی آوردند و خرید و خواندن آنها را نیز شروع کردند ، و به مویس احساس رضایت و رضایت می بخشند. در سال ۲۰۲۰ ، مویس در راه اندازی Quick Reads شرکت کرد که با سرمایه ۱۲۰،۰۰۰ پوندی شخصی خود پشتیبانی کرد و در آنجا با مجله Ikon London در مورد ابتکار خواندن سریع صحبت کرد.

 

جوایز و دستاوردها

مویس برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ برای میوه های خارجی جایزه رمان عاشقانه سال انجمن رمان های رمانتیک را به دست آورد و بار دیگر در سال ۲۰۱۱ برای آخرین نامه از عاشق شما. وی یکی از معدود نویسندگانی است که دو بار این جایزه را دریافت کرده است. من قبل از این که در جدول ده کتاب پرفروش نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۶ قرار بگیرید و ۱۹ هفته را در این نمودار گذراندید. The Giver of Stars در فهرست بهترین کتاب های داستانی سال ۲۰۲۰ در جوایز کتاب انگلیس قرار گرفت.

 

تأثیرات ادبی

مویز در دوران کودکی به یاد خواندن National Velvet توسط Enid Bagnold و چگونگی احساس این کتاب به او احساس کرد که از کودکی می تواند به چیزهایی بزرگتر از آنچه در آن زمان فکر می کرد ، برسد.

پشت صحنه موزه نوشته کیت اتکینسون کتابی است که مویز از آن نام می برد به عنوان کتابی که واقعاً احساسات او درباره نوشتن را با بلوغ و رشد در حرفه خود تغییر داد. او از آن به عنوان یکی از کتابهایی یاد می کند که باعث می شود خوانندگان سرمایه گذاری کنند و این یکی از کتابهایی است که به گفته وی او را به سمت نویسنده ای بهتر و قوی تر سوق داده است.

مویز به استفاده از شوخ طبعی نورا افرون برای نمایش تجارت عشق و انسان بودن استناد می کند. ماریان کیز و لیزا جواهل دو نویسنده ای هستند که مویز از آنها نقل می کند و اغلب از آنها به عنوان نویسندگان “جوجه روشن” یاد می شود ، اما نوشته های آنها به خوبی تصفیه شده و فراتر از مفاهیم “سبک وزن” برچسب زدن به عنوان “نویسنده عاشقانه” است.

جاناتان تروپر نویسنده ای است که مویز از او به عنوان شخصی که بسیار او را تحسین می کند ، یادداشت می کند و خاطرنشان می کند که سعی می کند “نویسندگان بهتر از [او] را بخواند” زیرا او را به سمت نویسنده بهتر سوق می دهد. جین آستین نویسنده ای است که مویز او را به دلیل توانایی نوشتن در مورد آنچه واقعاً بر عشق تأثیر می گذارد و آنچه یک داستان عاشقانه را واقع بینانه جلوه می دهد تحسین می کند (یعنی آنچه آنها را از هم دور می کند ، نه آنچه آنها را گرد هم می آورد).

آثار جوجو مویز:

  1. سرپناه بارانی
  2. من پیش از تو
  3. میوه خارجی
  4. دختری که رهایش کردی
  5. کشتی نوعروسان
  6. موسیقی شب
  7. آخرین نامه معشوق
  8. بازار طاووس
  9.  من پس از تو
  10. خلیج نقره‌ای
  11. تک و تنها در پاریس
  12. یک بعلاوه یک
  13. هنوز هم من
  14. ماه عسل در پاریس
  15. اسب رقصان
  16. ستاره بخش
  17. بخشنده ستارگان
  18. آوای شب
  19. رها در باد
کلیدواژه : زندگینامه
نگار محمودی
ارسال دیدگاه